Wat houdt het in?

Oorkaarsen stimuleren de doorbloeding en lymfestroom in oren, keel, neus- en bijholten. Ze werken diep in op de diepte in het oor liggende acupunctuurpunten, het trommelvlies, het middenoor en het evenwichtsorgaan.

De kaarsen kunnen verlichting geven bij diverse klachten aan het hoofd, zoals verkoudheidsklachten, oor klachten en hoofdpijnen. Je Hoort wat geknetter in het oor wat een rustgevend gevoel geeft. De warmte die vrijkomt bij het branden van de oorkaars activeert de bloedsomloop in het oor en stimuleert de afvoer van de afvalstoffen. Bovendien vermindert het de druk in het hoofd bij onder andere hoofdpijn, verkoudheid en ontstekingen van de holtes. Eventueel vuil uit het oor wordt opgezogen en vind je later mogelijk terug in de kaars. Ook wordt het afweersysteem gestimuleerd.

De damp van de kruiden gaat door het trommelvlies heen en bereikt het middenoor, het evenwichtsorgaan, mond-, neus en keelholten. Daar kan het nog een extra werking geven. De  therapie heeft een verzachtend effect op het gehele oor gebied.

Wanneer de kaars wordt aangestoken ontstaat er een lichte onderdruk, het zogenoemde schoorsteeneffect, dit zorgt voor een licht zuigende werking op het oor. De natuurlijke beweging van de vlam zorgt voor trillingen die samen met de warmte een effect hebben op het trommelvlies en de gehoorgang. Hierdoor wordt de doorbloeding gestimuleerd waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd.

Tijdens de therapie hoor je een ruisend geluid, sommige noemen het het geluid van de zee of een knapperend haardvuurtje. De therapie is daarom heerlijk ontspannend.

Opbellen